Everyday Girl

MIN TRÄNING

Publicerad 2013-10-13 17:54:00 i Fitness,

Jag har fått en förfrågan om att skriva ett inlägg ang. min träning. Hur ofta jag tränar, vad jag tränar, mina åsikter och vad jag har för mål! Älskar när ni kommer med förslag på inlägg så here you go! :)
 
Jag är ju inte ett proffs, än!! ;) Nej men jag har ju inte tränat alls länge om man jämför med många andra. Som tur har jag en väldigt duktig och kunnig pojkvän som kan hjälpa mig så att jag inte gör fel nu i början. Jag tycker det är viktigt att kunna få hjälp i början av sin träning av någon som kan, så att man inte lär sig fel för då är det svårt att lära sig göra rätt sen.
 
Jag började i alla fall träna för drygt 4-5 veckor sedan. Dock kan jag inte säga att det har vart HÅRD träning varje dag. Men jag har försökt att träna varje dag, med en vilodag i veckan. Jag har löpt minst två gånger i veckan, men det har legat runt tre löppass. Löppassen varierar jag mycket. Jag tycker personligen att löpa distans är roligare än intervallträning, backträning, etc. Men jag har lagt in minst ett intervallpass utav mina totala konditionspass, bara för att "chocka" kroppen med något nytt. Intervallpass är också så himla smarta att lägga in en dag där man har lite tajt med tid eftersom att man inte behöver löpa lika länge men ändå får ut lika mycket ifrån det. Ett tips på intervallträning är tabata. Sjukt effektivt och tar runt 15-20 minuter beroende på hur många tabata set man vill köra! :) 
På de dagar jag inte löper, gymmar jag. Varje måndag kör jag armar, tisdagar är det distanslöpning och onsdagar kör jag benpass på gymmet tillsammans med min kompis! Detta gör jag varje vecka eftersom att det schemat passar väldigt bra dessa tre dagar. Torsdag brukar jag köra intervaller på, men ibland kör jag distans också om jag känner för det. Tycker det är viktigt att känna efter hur kroppen och anpassa träningen efter dagsformen. Men självklart måste man puscha sig lite också! Sedan brukar jag variera träningen fredag-söndag. Lördagar eller söndagar är oftast en vilodag. Jag försöker i alla fall träna hela kroppen på gymmet, och det jag inte hinner under ena veckan, tar jag nästa vecka. Försöker inte stressa för att jag ska hinna med allt, för då blir det bara tråkigt och omotiverande. Nu på senaste veckan har det tyvärr bara blivit gym för min del då jag har vart sjuk och vill då inte sätta igång med konditionsträningen igen innan jag är helt frisk! 
 
Jag tycker att träning är viktigt, nu. Förut var jag inte speciellt intresserad utav träning. Men nu börjar det bli vardag för mig. Självklart var det segt i början, men nu är det en självklarhet för mig att dra mig till gymmet, hur seg kroppen än känns. Jag tyckte det var på tiden att ta tag i min träning. Jag tror det var förändringen hos folk runt omkring mig som tränade var det som motiverade mig. Om de kunde göra förändring hos sina kroppar, så kunde väl jag också det? Det blev som en morot. Och sedan satte jag bara igång. Började med konditionsträning då jag tycker det är roligast. Sedan följde jag med min pojkvän till gymmet och sedan har det bara fortsatt i rätt riktning! I slutet av oktober månad ska jag köpa gymkort på Friskis&Svettis då jag VET att jag kommer fortsätta med min träning!
 
Nu är mina mål att få den kropp JAG vill ha. För vem vill inte kunna känna sig nöjd? Sedan är mitt andra mål att faktiskt bli starkare, fysiskt och psykiskt. Jag gillar att känna mig stark och stabil. Och mitt sista mål är att kunna känna att träningen är en del av mitt liv, att jag inte kan leva utan träning. För jag vill verkligen fortsätta träna tills jag blir gammal. Hur ballt är det inte att vara 75 och ha en kropp som en 30 åring? *blink*
 
Himla långt inlägg men hoppas att ni blir motiverade! ♥
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-10-13 18:06:33

Åh tack så mycket! Det var jättekul att läsa, tack för att du tog dig tiden att skriva det!!
Senare kanske du vågar lägga upp något slags resultat?
Kram!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-10-13 18:06:50

Och förresten så är jag imponerad!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

A R C H I V E